|
GENEL Her konuda yazıp çizebileceğiniz bölümümüz. |
| LinkBack | Seçenekler |
02-Ağustos-2010, 14:32 | #1 (permalink) |
Zümrüt Üye Üyelik tarihi: 08-Haziran-2009 Ad- Soyad: zumrut Bulunduğu yer: Yurt dışı
Mesajlar: 1.249
Teşekkürleri: 1.215
762 mesajına 2.493 kere teşekkür edildi.
| Neden böyleyiz? Madolyonun öteki yüzü Neden böyleyiz ? Madalyonun Öteki Yüzü Cengiz ERDEN Eleştiriyi kabul etmeyen bir toplumuz.. Eleştiremediğimiz için de hatalarımızı, eksikliklerimizi açıkça ortaya koyamıyor ve tamamlayamıyoruz. Bu nereye kadar böyle gidecek bilinmez. Hatalarını görmeyen bir toplumun gelişmesi için bir tek yol kalıyor o da bir liderin ya da yabancıların başa geçerek ne yapılacağını zorla dikte ettirmesidir. Kendi toplumumuza asırlardır övgüler düzerek bu günlere geldik. Evet tarihimiz bu övgüleri hakedecek olaylarla doludur. Ancak Bir Türk dünyaya bedeldir, biz dünyanın en zeki ulusuyuz gibi gerçek olmayan ve insanların da iç dünyasına işleyen söylemlerden artık vazgeçmeliyiz. 11.10.2006 Neden böyleyiz ? Ne zaman bu sorunun cevabını aramaya kalksam ne zaman bu konu ile ilgili düşüncelerimi yazmaya çalışsam aman şimdi olmaz diyorum. Sürekli karşıma o meşhur sözümüz çıkıyor ‘birlik ve beraberliğe en çok gereksinim duyduğumuz şu günlerde’ .............. Bu günler kendimi bildim bileli bitmedi. Eğer bir toplumda bitmeyen ve süregelen sorunlar varsa o toplumun bireylerinde de sorun vardır. Sorunu hep dışarıda aramak bugüne kadar hiç çözüm getirmemiştir. Kendimizi eleştirip toplumsal yapımızı güçlendirmeye yönelik çalışmalara başlamazsak 50 yıl sonra torunlarımız da aynı sorunlarla uğraşıyor olacaktır, Bından 50 yıl önce olduğu gibi. Hangi toplumsal sorun ve başarısızlıkla karşılaşsak hep dış güçler dış mihraklar. Sen ne yapıyorsun kardeşim ona bak; hiç bir şey........... Ne zaman akıl yolu ile hareket etmeye başlayacağız, böyle gidersek hiçbir zaman.......... Toplumsal hata ve noksanlarımızı yazmayı kendi çocuklarıma bir borç olarak görüyorum. Bizden öncekiler gibi biz de çocuklarımıza refah toplumu bırakamadık bari bilebildiğimiz kadarı ile izin verin de yolun ne olduğunu söyleyelim. Bu yazı tamamen kendi kendimi eleştirimdir. Tolumsal yapımızı, kültürel özelliklerimizi, eğilimlerimizi, dini inançlarımızı, toplumsal tepkilerimizi, yaşam tarzımızı, alışkanlıklarımızı başkaları bilirken biz neden kendi kendimize söylemiyoruz. Ruh hastalıklarında tedavide önemli bir kural vardır. Amaç öncelikli olarak bireyde içgörü oluşturmaktır. Bireyin önce kendi kendini tanıması ve sorunlu yönlerini, anormal eğilimlerini görmesi sağlanmalıdır. İçgörü sağlayamazsanız o hastada iyileşme sağlayamazsınız. İnsan doğasının gereği olarak hastalar genellikle sorunlarının kaynaklarını inkar etme, başka sebeplere bağlama eğilimindedirler. Kişinin sorunları ile yüzleşmesi hemen daime sıkıntılı ve sancılı olur. Ama sorunlarla yüzleşmeden bir iyileşme sağlamak mümkün değildir. Toplum olarak da sorunlarımızla yüzleşmeye ve sıkıntı çekmeye bir an önce başlamalıyız. Sen çok güçlüsün kuvvetlisin, güzelsin, başarılısın, aslansın denilmesi herkesin hoşuna gider ama boş yere gerçeklerle yüz yüze kaldığında düş kırıklığı daha büyük olur. Türk toplumunu oluşturan bireylerin ortak özelliklerini belirlemeye yönelik bilimsel, geniş kapsamlı, ciddi bir araştırma bilmiyorum. Bildiklerim ya genellemeye olanak vermeyen sınırlı çalışmalardır ya da temenni niteliğinde yorumlardır. Başka toplumlarla karşılaştırma yaparak kendimize şu soruları sorma zamanı geldi herhalde;
Tabii ki toplumsal yapımızı belirleyen tarihi, kültürel, genetik, eğitimsel ve daha sayamadığım onlarca etken vardır. Kişisel görüşüm üç önemli etken diğerlerinin önüne geçmektedir, toplumsal aksaklıklarımızın tümünün altında bu üç etkeni görebilmek mümkündür. Üçü de eğitim ve kültürle ilgilidir.
Bireyselleşememe sorunu Bireyselleşme: Kısaca Bebeklik ve erken çocukluk döneminde çocuğun annesinden uygun bir süreç içinde ayrışması ve ayrı bir birey olma yolunda gelişmesidir. Bu süreç içinde anne başta olmak üzere ebeveynlerin çocuğun aşamalı olarak ayrışmasına ve bireyselleşmesine engel olucu tutum içinde olmaları çocuğun kendisini ayrı bir birey olarak görmesini ve gelişmesini engelleyecek ya da yavaşlatacaktır.Ayrışma ve bireyselleşmesini sağlıklı bir süreçle sağlayamamış bireyler; Görünüşte farklı insanlar gibidirler ancak sürekli anne-baba ya da bir gurubun desteği olmadan ayakta duramama, yaşam mücadelesinde yalnızlığa dayanamama eğilimi gösterirler. Bu nedenle çocukluklarında anne-baba ya da akrabaların desteğini ararken, erişkin yaşta da dini, siyasi, idari, etnik ve hatta sporla ilgili bir gurubun desteğini ararlar. Bir guruba giremezlerse kendilerini yapayalnız ve çaresiz hissederler. Gurup içinde ise birer aslandırlar. Aile ya da gurubun kendilerine destek vermede zorunlu olduğunu düşünürler. Bu nedenle babam bir şey bırakmadı ki, her şeyi devlet yapmalı sözlerini sık sık işitiriz. Anne babaların gözlemlediğim önemli bir hatası da çocuklarını prens ya da prenses olarak yetiştirmeleridir. Olanakları ölçüsünde ve yine sınırları çiğneyerek çocukların şımartıldığına günlük yaşamımımızda sıklıkla tanık oluyoruz. Büyüyünce tüm çocuklar müdür olacak, yan gelip yatacak ve çok para kazanacaklardır. Büyüsün de adam olsun sözünün içinde büyüsün de çok çalışıp kazansın kavramını hiç algılamadım. İşte o prens ya da prenses büyüyüp te yaşamın ve içinde bulunduğu ortamın acı gerçekleri ile karşılaşınca dünyası yıkılmaya başlıyor. Çaresizlik, İsyan, umutsuzluk, .....ve tabiiki öfle!!!! Gerçek dünyadan kaçıp hayal dünyasında yaşamak yeni bir yol olabilir, bazan gerçekleştiği de olur. Yarışma programlarında şarkı söyleyip bir ayda tüm ülkenin tanıdığı ünlü bir yıldız olma şansınız da var tabii.. Bireyselleşme sürecinin önemli bir hedefi de çocuğun doğduğu günden itibaren sınırlarını bilmeye başlamasıdır. Sınırını bilmek ben ve benim dışımdakileri ayırt etmektir. Kendimi ayırt etmeye başlayınca yapmam ya da yapmamam gerekenleri de ayırt etmeye başlarım bir anlamda sorumluluklarım da başladı demektir. Bebek 6 aylıktan itibaren sorumluluk almaya hazırdır. Her ağladığında süt ememeyeceğini öğrenmeye başlar. (Konumuz bireyselleşememe olduğu için çocuk gelişiminde çocuğun anneye bağlanma ve temel güven duygusu gelişiminden ayrıca söz etmek gerekir.). Canının istediğini kıramayacağını, istediği yere çişini yapamayacağını öğrenir ve yaş ilerledikçe kendi sınırlarını ve sorumluluklarını kavramaya başlar. 15 yaşında liseye giden bir çocuğun ayakkabı bağcıklarını annesi bağlıyorsa bu çocuk ilerideki başarısızlıklarından nasıl sorumlu tutar kendisini, anne ve babası sorumludur.....!!! Sürekli birileri ona bir şeyler vermeli o da bir ucundan tutmalıdır. Kendi yaşamına hiçbir zaman tam olarak sahip olamayacaktır. Kanımca anne-babanın çocuklarına bırakacakları en büyük miras onların ayaklarının üstünde durabilmelerini sağlamaktır... Sınırını bilmek ne kadar güzel bir kelime, eskilerin deyimi ile “haddini bilmek”. Ben kendi sınırımı bilirsem başkalarının sınırını da belirlemiş olurum. Özellikle insan ilişkilerinde ilişkide bulunduğumuz herkesle her alanda farklı sınırlarımız vardır. Çocuğumla, annemle, babamla, iş arkadaşımla, amirimle, memurumla sınırlarım farklıdır, ama mutlaka olmalıdır. Sınır sahibi olmak kendi sınırlarına başkasını sokmamak, başkasının sınırına da girmemektir. İşte kişilerarası ilişkilerin sihirli formülü. Başkasının hakkına saygılı olmak, kendi hakkını çiğnetmemek, kendi sınırları içinde ne gerekiyorsa onu yapmak, başkasından beklememek, sorumluluğunu bilmek. İşte yukarıda sorduğumuz soruların çoğunun cevabı buradan çıkarılabilir. a. Memur neden rüşvet alır, ortaokul 2nci sınıftan ayrılmış, bir zenaat öğrenmemiş, hiçbir meslek edinmemiş, hiç bir işi tam olarak kavrayamamış bir insan neden devlet ya da birileri bana iş bulsun karnımı doyursun der, ... Daha bebekken annesi hiçbir gayret göstermesen de sen herşeye layıksın demiş, bunu belki sözle söylememiştir ama hissettirmiştir. Oxford vardı da okumadık mı işin hilesidir bence. Adlarını bile sayamadığı kadar çocuk sahibi olan anne babanın hiç mi suçu yok.? b. Trafik kurallarına neden uyulmuyor, kimse başkasının hakkına neden saygı gösteremiyor. Sınırlarımız yok da ondan. c. Neden hepimiz sürekli bir toplumsal baskı altında yaşıyormuş gibi hissediyoruz. Ayrışamıyoruz da ondan, ayrı bir birey olarak hissedemiyoruz kendimizi. Çoğu ilişkilerimizde sınırlar belli değil. “Kadının yaşı erkeğin maaşı sorulmaz” denirdi öyle mi ya özel sektörde bile kim ne kadar pirim almış herkes biliyor. Bana ait, bana özel hiçbir yaşam alanım yok gibi. Tüm bireyler aynılaşmak ve bir gurubun içine dahil olarak huzur bulabiliyor. Bu kadar hemşehrililer dayanışma derneği ve kahvehane dünyanın neresinde var bir bakmalıyız. d. Tarımla toprakla uğraşan çiftçinin evinin önüne 3m. taş döşeyerek çamurdan kurtulması çok mu zor? Hayır gelip başka birileri yapmalı. e. Anne-babanın ya da öğretmenin çocuğa şiddet uygulamasını (şükür son yıllarda azaldığını görüyoruz) nasıl açıklarız, bir devlet memurunun işinizi keyfi olarak savsaklamasını, en küçük bir tartışmada hemen yumrukların konuşmasını ancak sınırlarımızın olmayışı ile açıklarız. Bu sınırsızlığın insanı hayal dünyasında büyüklük duygusuna kaptıracağı ve en küçük bir engellenmede öfke doğuracağını da bilmeliyiz. İşte toplumsal öfkemize sebep olabilecek bir neden daha... Hile-i Şerriye Hile-i Şerriye de bize islamiyeti yanlış uygulamamızdan miras kalmış ve tüm yaşamımımıza kök salmış bir hastalığımızdır. Öyle kök salmış ki zaman zaman hile yapmayı zeki olmakla aynı anlamda kullanmaya başlamışız. Bilindiği gibi İslam dininde bir hüküm bulunmaktadır. Erkek karısını üç kez boşadığında, kadın bir başka erkekle evlenmeden tekrar boşandığı kocası ile evlenemez. İslamiyetin ilk yıllarından itibaren müslümanlar hemen çaresini bulmuşlar; Hülle yani hile-i şerriye. Güvenilir bir adam buluyorsun karın onunla evleniyor, adam kadına dokunmadan ertesi gün boşuyor ve sen de karınla tekrar evleniyorsun. Sonra her mahallede bir hülleci türüyor, kolay yoldan iyi para kazanma yolu açıldı. (Hüllenin şiddetle yasaklandığına dair hadis bulunmaktadır. ) Ben hülle'nin dini boyutuna değil, bu işlemin kişisel gelişimimize ve toplum yaşamımızdaki etkilerine dikkati çekmek istiyorum:
Ortak Değer Yaratamama Bireyselleşememiş ve hilenin zeka ürünü olduğunu gösteren bir ortamda büyüyen çocukların erişkin yaşa geldiklerinde iç dünyalarının kendi çıkarlarını korumak, zarar görmemek ve topluma olan güvensizlik duygusu ile kaplandığını söylemek çok zor olmasa gerekir. Bu şekilde yetişmiş bireylerin oluşturduğu bir toplumda ortak değer üretilmesi de ileri derecede zayıf olacaktır. Toplumsal kuralların altında yatan dini yaptırımlar hile ve gurup halinde karşı çıkarak bozuluyor, yasal yaptırımlar yine hile ve bürokrasiye uydurularak bozuluyor sonuçta varmış gibi gözüken ve işlemeyen kurallarla daha doğrusu kuralsızlıklarla idare edilen bir topluma doğru gidiş. SONUÇ: İnsanı esas almayan, insanın sadeliğini, bireyin kendi, varoluşunu ve saygınlığı geliştiremeyen hiçbir sistem sürdürülemez. Yukarıda sıraladığım bugünümüzü ve geleceğimizi tehdit eden bu önemli sorun açıktır ki ancak eğitimle çözülür. Ama nasıl bir eğitim; bu konudaki bir kaç önerimi de ana başlıklarla belirtmek isterim.
|
zumrut_ kullanıcısına teşekkür eden 2 üye: | bahriaskin (04-Ağustos-2010), Fatih GÜRIŞIK (05-Ağustos-2010) |
05-Ağustos-2010, 23:19 | #2 (permalink) |
Özel Üye Üyelik tarihi: 04-Haziran-2009 Bulunduğu yer: Kayseri Yaş: 43
Mesajlar: 983
Teşekkürleri: 856
476 mesajına 1.541 kere teşekkür edildi.
| Yazıyı baştan sona kadar büyük bir beğeni ile okudum,yazılanlara tamamen katılıyorum,çok teşekkürler Zümrüt Hanım.Gerçekten tarihimiz övünülecek pek çok altın sayfa ile dolu ama biz son 200 yıldır oldukça geriden gelişmeleri takip ediyoruz.Tembellik tıpkı bir virüs gibi sanırım,bulaştı mı insandan insana yayılıyor,çalışkan bir millet tembel eleştiren ama asla çözüm üretmeyen bir duruma düştü maalesef |
Fatih GÜRIŞIK kullanıcısına teşekkür edenler: | zumrut_ (10-Ağustos-2010) |
Etiketler |
böyleyiz, madolyonun, neden, öteki, yüzü |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |